טלפון: 08-688-1161  אימייל: office@gabriel-wood.com

איך לתכנן אי למטבח: 6 טיפים חשובים שיעזרו לכם להימנע מטעויות

אי למטבח בגודל ובעיצוב הנכון יכול לשדרג את הפונקציונאליות של המטבח, לאפשר ניצול מרבי של שטחי האחסון, להפוך את שטח העבודה למרווח יותר ואת זמן הבישול לחוויה מהנה גם עם משפחה וחברים.

האי מככב במטבחים כבר מאז שנת 1980. רגע לפני שאתם ניגשים לתכנן את הפריט הנחשק הזה, חשוב לבדוק האם הוא יעשה עבודה טובה גם במטבח שלכם.

מה הופך אי למטבח למושלם? הסוד הוא לדעת לשאול את השאלות הנכונות, כבר בשלב התכנון:

1. מה יהיה השימוש העיקרי של האי במטבח שלכם?

אי למטבח עם כיריים

רוב האיים מחולקים לאזור אכילה ואזור בישול. מה הצורך העיקרי שלכם באי? חיתוך ירקות? בישול? או אולי, אירוח, אכילת ארוחת בוקר ואפילו הכנת שיעורי בית?

תפקיד האי עבור בני הבית משפיע על תכנון גודלו ואורכו, המכשירים שיותקנו בו, פתרונות האחסון ומקומות הישיבה.

למשל, אם אתם אוהבים לבשל לחברים, אי אקסקלוסיבי המשלב כיריים וכסאות בר ממול יכול להפוך בקלות את המטבח שלכם למקום מפגש חברתי.

2. איך ישתלב האי במרחב המטבח?

אי למטבח מודרני

תכנון האי תלוי מאוד בגודל ובפריסה של המטבח. הדבר הראשון שחשוב לוודא הוא, שהאי לא מפר את האיזון של המשולש הבסיסי כיור – כיריים – מקרר ובכך פוגע בפונקציונליות של המטבח.

ההנחיה הבינלאומית היא שהרווח המינימאלי בין משטח העבודה הראשי לאי, צריך להיות 42 אינץ’. אם מתכננים להוסיף ביניהם כסאות, יש להוסיף מרווח ברכיים ומשענת.

המידות הממוצעות של אי הן בין מטר לשני מטרים אורך. הרוחב המומלץ הוא לא פחות מ-90 ס”מ.

במקרה של שטח קטן מידי, ניתן לשחק עם ניידות האי ולנסות לשלב אי על גלגלים.

בנוסף, בעזרת אי, ניתן בקלות להפוך מטבח פתוח בצורת L לצורת U מבלי להידרש לקירות שיקטינו את החלל.

3. כמה אחסון אתם צריכים?

אי למטבח עם אחסון נשלף

סגנונות עיצוב שונים שתבחרו, משפיעים על כמות האחסון האפשרית. מגירות, למשל, יכולות לנצל את כל עומק האי. לעומת זאת, אי שמשמש גם כשולחן בר דורש מקום לרגליים בצדו החיצוני, המקטין את שטח האחסון הפוטנציאלי. התקנת מכשירים קבועים כמו כיור ותנור מחייבת אי גדול במיוחד.

אם יש לכם מספיק מקום בארונות המטבח, כדאי לצמצם את שטחי האחסון באי ובכך להפוך אותו לנוח ואוורירי יותר.

עם זאת, בעזרת פתרונות אחסון חכמים אפשר לנצל טוב יותר כל פיסת שטח פנוי: בתכנון אי למטבח קטן לרוב תינתן העדפה למדפים, הרחבות נשלפות לשטח העבודה, מגירות, ואפילו ארונות שנפתחים מתחת למשטח המשמש כשולחן אוכל, בהם ניתן לאחסן כלים ומכשירים שנמצאים לעיתים רחוקות בשימוש.

4. האם נקודות החשמל והמים מתוכננות כראוי?

תפקידו של האי להפוך את המטבח ליעיל יותר ונוח לשימוש, לכן חשוב לדאוג להתקנת שקעים במקומות הנכונים, ובמקרה הצורך גם נקודת מים וגז. שוחחו על כך עם בעלי המקצוע.

גם אם לא תכננתם להשתמש במכשירי חשמל על האי, תמיד כדאי להתקין נקודות חשמל שיקלו על חייכם: לצורך הטענת הסמארטפון, או לשימוש בגאדג’ט חדש שתרצו להוסיף למטבח.

ישנן טכניקות מצוינות לעיצוב נקודות החשמל כך שיהיו נסתרות מהעין או ישתלבו בעיצוב האי. חשוב מאוד לתכנן אותן גם כך שיהיו קלות לתיקון.

5. כמה אתם מוכנים להשקיע על האי מתוך תקציב המטבח?

אי למטבח

בעת בחירת אי למטבח, וחישוב גודלו חשוב לזכור שמעבר למכשירים ומתקנים שתרצו להוסיף אליו, האי מצטרף לחישוב העלויות של ארונות ומשטחי עבודה.

התאימו למסגרת התקציב את עלויות המרכיבים השונים בתכנון האי: בחירת חומרים וכמויות, עיצוב, צבעים, פונקציות, רמת גימור.

אם הדגש התקציבי שלכם מבוסס על האי, בחרו באי גדול ושלבו בו מרכיבים מרכזיים כמו כיריים וכיור. השקיעו כמובן מחשבה רבה גם בעיצוב שלו, כי הוא יהיה מוקד תשומת הלב במראה הכללי של המטבח.

אם אתם מבקשים לצמצם בעלויות האי, בחרו באיים קטנים אך פונקציונאליים. את העלויות הנוספות של שיש, למשל, ניתן לפתור בעזרת עיצוב: היום מקובל לעצב אי בצבעים מנוגדים לשאר המטבח, כך תוכלו להשקיע בשיש יקר למטבח, אך לבחור חומרים פשוטים יותר לאי.

6. איזה שיש או משטח מתאים למטבח ולאי שלכם?

אי למטבח עם משטחים שונים

בשוק קיימים עשרות סוגים שונים של משטחי עבודה למטבח, לכולם יתרונות וחסרונות. בין החומרים המובילים תמצאו גרניט, שיש טבעי, שיש סינתטי, אריחי קרמיקה, משטחי עץ (בוצ’ר), נירוסטה, בטון מוחלק ועוד רבים.

כדי לבצע החלטה מושכלת בבחירת משטח העבודה המתאים לכם ביותר, כדאי לבדוק את היתרונות והחסרונות שיש לסוגים השונים: מחיר, עמידות בחום, כתמים, שריטות ומבחן הזמן, קלות ניקוי ואחזקה, מבחר צבעים ודוגמאות, התאמה לצורכי האי, מרקם חלק או מחוספס, גמישות לעיצובים מיוחדים ועוד.

מתכננים מטבח חדש? נשמח לסייע בעיצוב ובניית המטבח הבא שלכם.

השאירו פרטים – לקביעת פגישת ייעוץ חינם

גלילה לראש העמוד

מגיעה לך פגישת ייעוץ חינם

תאמו אצלנו פגישה אישית בשיתוף מעצבת, שתהפוך את חלומכם לעיצוב פרקטי, חכם, ומעורר השראה

דילוג לתוכן